mandag den 28. april 2008

ny bog


Den sidste nye bog af Mikael Niemi er anbefalelsesværdig....selvom ikke helt så god, som hans to forgængere, synes jeg. MEN den handler tildels om to-sprogethed, som jo er et altid aktuelt emne i vores familie. Den beskriver, hvor vigtigt det er at lære sine børn sit eget modermål, fordi det er det sprog man udtrykker følelser med. Den tætte følelsesmæssige kontakt til sine børn kan man kun opnå på sit modersmål, beskriver bogen. Den foregår i grænselandet til Finland, hvor det oprindelige sprog er meänkali, en finsk dialekt, selvom vi altså befinder os i Sverige.
Minder om for nylig hvor jeg var til et bestyrelsesmøde her i Reutlingen og sad og konverserede høfligt på tysk. Pludselig hoppede familiens hankat op på mit skød, fuld kattevægt med klørene ude. Jeg blev så forskrækket at jeg skældte den huden fuld....på dansk.

3 kommentarer:

margrethe sagde ...

Forstod katten, hvad du sagde?
Ka`katten dansk! Siges ti gange efter hinanden.
Meget interessant emne det med tosprogetheden!
I har tre børn som er meget tæt på (de er det næsten/faktisk) at have dobbelt modersmål, hvilket er en sjældenhed, og som kun skyldes forældrenes indsats.
Det hører også med til modersmålet udover det med følelserne, at kende rim /remser,sange, musik, litteratur , anden kultur og traditioner m.v..
På et tidspunkt foreslog Dansk Folkeparti at indvandrere i Danmark udover at have f.eks. arabisk som modersmål også skulle have dansk som modersmål! I stedet for dansk som andetsprog. Deres uvidenhed skriger til himmelen!
Jeg arbejdede engang sammen med en arabisk tolk, der var blevet gift med en dansker og som havde to piger. Han fortalte mig at han ikke kunne småpludre, synge og snakke legesprog med sine to småpiger, fordi han var flyttet til Europa som 6 årig og ingen erindring havde om småbørnssprog på arabisk. Han kunne heller ikke pludre på dansk, da sådan et småbarnspluddersprog, skal komme fra hjertet.
Så det var det min lille sælunge.
Mor

Ingegerd sagde ...

Tak for din søde kommentar, mor.
Jeg tror faktisk godt katten kunne forstå mig, den hoppede ihvertfald ned.

Anonym sagde ...

I yder en beundringsværdig indsats med sproget, ikke bare til gavn for børnene men oså til glæde for os andre.